sommarförälskelse?


välkomnande sensommar blomster

friden

gillar interiören

stenugnsbakad pizza


färgglada parasoller och en grön skön innergård


underbar takkrona
Här kommer en riktig bildkavalkad från en magisk helg i vackra Österlen. Vi kom ner i fredags eftermiddag och alla bröllopsgäster tillbringade kvällen på härligt 'hypade' Friden, kolla gärna in Fridas vackra bilder. När vi var nere i början av juli försökte vi få bord här men det var helt fullsmockad. Nu hade brudparet ordnat i förväg. Ett besök här kan varmt rekommenderas. Man hänger runt i äppellunden och pizzorna är galet goda. Valnötter, chevré och honung. Avocadoröra och rom. Bara några av ingredienserna..

ljuvliga karlaby kro

idyll..

den vackra innergården

den mysiga lobbyn

Karlaby Kro är ett fantastiskt ställe. Omgivet av böljande fält reser sig den klassiska skånegården. Renoverade gamla stallar i u-form rymmer numera mysiga smakfulla rum. Poolhuset är beläget i ett växthus och i huvudbyggnaden möts man av en trivsam och välkomnande lobby. En salig blandning av coola inredningsböcker, josef frank kuddar, mattor i varma kulörer, marockanska lampor, öppen spis och gosiga fåtöljer.

sagolikt vackert bröllop och bruden, vilken brud..

jordgubbar & champagne
Bröllopet=magiskt. Otroligt genomtänkt, in i minsta detalj. Temat gick i en orientalisk anda. Magdans, vattenpipa, lyktor och massvis av mattor var bara en del av allt. Bruden var såklart slående vacker och bar en enkel men såå fin klänning, med den vackra buketten som pricken över i:et. Såklart öppnade sig himlen under vigselakten som hölls ute i trädgården. Regnet öste ner och spänningen släpptes bland såväl gäster som brudpar. Malin vigselförrättaren bar vackra blommor i håret, barfota och läste de vackraste orden på knä till brudparet.

make a wish..rislampor tändes och släpptes iväg i den mörka natten

jag önskar..
Efter middagen vandrade hela skaran till de öppna åkrarna. Alla fick varsin rislampa som vi tände och skickade iväg ut i den mörka natten.. återigen magiskt. Otroligt uppskattat bland alla och en väldigt cool grej (bra tips).. love.

simrishamn med klassisk vackert stenhus..
Innan bröllopet hängde vi runt i simrishamn. Gah så fint det är. Vi gjorde massvis av fynd på den traditionella lördags-loppisen (lovar bilder från sommarens loppisar i ett annat inlägg). Åt en fantastiskt lunch på Börje Olssons skafferi. Sen tillbaka för bröllopsförberedelser.

Nu kommer det. Vi är kära i Österlen. Vi spenderade en sommarvecka i juli, och återkom nu när sommargästerna försvunnit och lugnet infunnit sig. Och jag Älskart. Har spenderat semester här tidigare och nu har känslan rotat sig. Nu fnular vi, skulle vi trivas här året runt? Är det en sommarförälskelse eller början på något nytt...? Vi är rotade stockholmare och hur är det att leva ute i landet. Vänder mig till både nyinflyttade och ni som växt upp utanför Stockholm.. Skulle vara kul och höra både FÖR-och NACKdelar. Hur är vintrarna..långa.. mörka? eller kurar ni och myser.. Ja, ni förstår, vill höra era tankar..OKEj världens längsta inlägg..som ni förstår har vi haft det fantastiskt. KRAMxx. foto: alla bilder har jag tagit utan den sista

Kommentarer

Pethra sa…
Som skåning jag själv är och uppväxt där nere men även bott i Sthlm i över 4 år, så kan jag säga att jag föredrar Österlen och de mindre mysiga städerna. I Sthlm finns det en stress som inte förekommer någon annanstans, och då är jag ändå en storstadstjej men har i mina äldre dar insett att jag hellre bor ute på landet med närhet in till en större stad. På Österlen har man nära till Malmö i väst och Kristianstad i norr, men framför allt har man närheten till havet som är ett måste för mig. Är man en människa som älskar att gå på krogen och gå ut och äta när man känner för det och kunna välja och vraka bland nöjesutbudet, ja då skall man inte lämna Sthlm för Österlen, men nöjer man sig med mindre så hade jag aldrig tvekat. De enda nackdelarna jag kan se är nöjesutbudet, speciellt om vintrarna och appropå vintern, den är inte lika lång, kall och jobbig att ta sig igenom där nere som uppe i Sthlm. Sedan är inte arbetsmarknaden lika stor vilket ni säkert är fullt medvetna om, men har ni redan börjat fundera så har ni säkert löst det också. ;)

Lycka till med beslutet!
Frida sa…
Jag förstår er. Jag har också en sommarflirrt med Österlen, men som du skriver - håller den året runt? Man kan ju aldrig riktigt veta om man inte ger det chansen :-)
Eddan sa…
Verkar ha varit ett riktigt drömbröllop och stället verkar också vara något alldeles extra. Läste om detta bröllop på Malin Berghagens blogg också - visste inte att hon brukade förrätta vigslar. Hon har många strängar på sin lyra och hade jag inte redan varit gift hade jag gärna valt henne till mitt bröllop också :-)!

Kram
Carin sa…
Jag fullkomligt ÄLSKAR att bo på landet!!! Nu bor jag inte i Skåne utan V. Götaland och har 1 timmes bilresa till Göteborg, 1 timme till Varberg och ca 20 minuter till Borås. Det är balsam för själen att varje morgon vakna upp och titta ut över ängarna och andas in lugnet... Tro mig! Och sedan är det bara att ta bilen när man vill ha storstadens puls... Jag känner mig så lyckligt lottad att jag får bo där jag bor....

Önskar dig en strålande dag!
Kraaam Carin
Österlen är ljuvligt, året runt, och med Stockholmsögon är det ju inte så långt till någonting. Var du än befinner dig i Skåne så har du ju Malml, och därmed Köpenhamn på behörigt avstånd. Och du, om du ska bygga hus på Österlen, så hör av dig:)
kram
Livsnjutaren sa…
Jag är själv på väg in i något nytt,just nu mitt emellan. Jag är inte rädd att ta klivet. Men vi har ju skolabarn att tänka på så där är vi begränsade. Men känn efter och följ ditt hjärta,då kan det inte bli fel.
Singelsussi sa…
Just Do It! Det är inte första gången ni tänkt på det här. Ni kommer att älska det tror jag. Kör Kör Kör!! Kram
Sofia sa…
Åh vad härligt !!! Vi drömmer också om att bo heltid på Österlen men min karl är inte riktigt lika pigg på det...
Så jag får nöja mig med att åka dit på sommaren som vi gjort 3 år i rad nu och längtar redan till nästa sommar!!!

Bästa svaret får man nog om man åker dit typ januari (när mkt är stängt...) och pratar med folk på plats vet en hel del stockholmare som flyttat ned.

Sofia
Anonym sa…
Ett tips, boka en skånevecka eller två i vinter och upplev... det är ju alltid speciellt o härligt med nya vyer o semester, var man än är,men vardagen kommer alltid ikapp... Men å andra sidan; Stockholm finns ju kvar... Marie
sandra sa…
Gud vilka fina bilder, ni ser ut att ha haft det jättebra!
Tina sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tina sa…
Verkar ha varit ett fantastiskt och mycket annorlunda bröllop!
Gillar dina bilder från lobbyn. Mysiga fåtöljer och tycks ha varit en galet härlig blandning av stilar på din beskrivning.
Oj, vilken twist på slutet!
Jag själv är uppvuxen och bosatt i en mindre kuststad i Blekinge med drygt en timmes avstånd till Österlen. Och visst är det en riktig pärla! Men jag skulle nog besöka det även vintertid, då jag tror att många med mig upplever det väldigt annorlunda(i vissa samhällen nästan lite ödsligt). I övrigt håller jag med om att Österlen än dock har närhet till större städer såsom Kristianstad, Malmö och Köpenhamn, så man kan ju onekligen få det bästa av 2 världar!
Ha det gott och ta er en lång och noggrann funderare!
Ps. Hunnit kika något på 'Awarden' jag mailat dig om? Ds.
Anna LB sa…
Vi flyttade ju hit till Ystad nu i maj, från Göteborg.
Vi ångrar det inte en sekund och STORTRIVS.
Varje dag är livskvalitet och helgerna känns som ren och skär semester.
Havet, stranden, gränderna, den sköna pittoreska känslan - allt går att njuta året runt.
Man ska ju inte ge andra människor råd men vi kan bara säga att vi är väldigt nöjda med vår flytt!

Lycka till med funderingarna :-)
dreamhouse sa…
tusen tack för era tankar, jag tar till mig vartenda ord..mycket är det vi redan vrider och vänder på. Oavsett blir det inte nu nu, men kanske om två år.. Tiden och livet får utvisa, men till dess fortsätter vi att drömma..maaaaassa kram och kärlek till er. xx
Anonym sa…
Älskar också Österlen! Spenderar några veckor där nere varje sommar. Min man är född i Skåne men uppvuxen i Stockholm, och vi bor i Sthlm. Jag har också en sommarflirt med Skåne under flera år, och för några år sedan diskuterade vi ganska seriöst att flytta ned. Men inte till Österlen, utan då till Helsingborg eller Lund. Vi älskar Österlen på sommaren, men jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att bo där året runt faktiskt.

Simrishamn - dit mina svärföräldrar flyttat efter pensionen, från en småstad i Sörmland - är tyvärr ganska ödsligt vintern. Det påpekar svärföräldrarna, som ändå inte haft något större nöjesutbud innan.
Ystad är ju lite större, men... nja jag skulle sakna restauranger, butiker osv.

Att bo i Helsingborg och ha sommarhus på Österlen, det hade varit mer min grej!

Men testa och åk till den by/stad ni drömmer om att bo i under senhöst/vinter, så känner ni nog vad som känns rätt för er!

/Maria
dreamhouse sa…
tusen tack gulliga maria för dina tankar och åsikter! blir nog så, att få testa sig fram, men är inte aktuellt just nu. Tack och kram!

Populära inlägg