paketinslagning



Att slå in julklappar har alltid varit halva nöjet. Älskar att lacka och stämpla. Gillar teman och alla får samma inslagning just för det året. Ovan små kort och inslagning från Tine K Home är underbara. Har ännu inte bestämt utseendet för årets klappar. Vi har dragit ner rejält här i familjen Nylander/Eriksson så blir inte lika många att slå in. Alla ser olika på julklappar. Vissa anser att man kan stryka det helt andra shoppar på som aldrig förr. Själv tycker jag mer och mer att det blir att man bara 'byter pengar'. Då kan man hellre köpa det man verkligen vill ha samt behöver och koncentrera sig på barnen. Och önskelistor, har alltid älskat önskelistor. Mina föräldrar har genom åren minst sagt fått erfara detta. Det jag önskade mig var noga listade och oftast med en sk 'vägbeskrivning' om vart exakt just det jag ville ha fanns. NK plan 3, till höger om bokhandeln, tex (galet). Men visst älskar jag forfarande små julklappar, ingen jul utan klapp! Om än bara för känslans skull. Hur gör ni i år?

Kommentarer

eastcoastmom sa…
Vi köper i princip inget till oss vixna, och om vi gör det - jag har köpt några böcker och annat till Maken - så är det för jag vet exakt vad han vill ha.Alltså nåt han annars skulle köpa själv, för våra pengar.

Men att köpa paket, även till födelsedagar!, nä det gör vi inte till vuxna med egna pengar. Tycker det lätt blir fel, Och jag säger previs om du, man byter bara pengar.

Men kidsen, de får julklappar såklart!
Jag vill också komma bort från känslan att byta pengar som det lätt kan bli och försöker ge presenter med lite mer tanke. Förra julen hade jag tex ordnat så att sambons familj blev hämtade med häst och släde, i släden hade jag lagt ett varmt renskinnn och en korg med varma filtar, mössor, vantar och en termos med varm dryck. Det blev mycket uppskattat! I år ska sambon få ett scrappat fotoalbum om de nio år vi varit tillsammans.
Men barnen får självklart också hårda paket!
Åh jag håller med dig, det blir lite mycket med klappar till vuxna människor. Det jag vill ha köper jag ju ofta ändå kan jag tycka. Däremot har julen fått en helt annan betydelse nu när jag har barn. Då känns det helt plötsligt viktigt att upprätthålla traditionerna och "myset" extra mycket...

God Jul!

Kram Jenny
Mamman sa…
Jag slår med glädje in paket till barnen. Älskar att se deras glada ansikten. De vuxna får var sin under protest, men det är ju faktiskt vart för själen att få ge en gåva som skänker glädje denna underbara tindrande juletid, om än bara för ett kort ögonblick...

Just looove your snowflakes by the way!
Mélanie sa…
I don't understand a word but I can tell you I love your blog and your photos !
YOUr cat looks wonderful
Anonym sa…
Julklappar är mysigt i rätt proportioner. Kan bli en stress också. Jag själv har varit på IKEA precis o köpt burkar för att göra några "egna" klappar, typ skorpor o musli.
Great and beautiful ideas for packaging presents!! Thank you!
Tulipa sa…
Vilka paket!
Hur snyggt som helst!
Det blir mindre paket här också. Barnen är viktigast absolut. Och till de vuxna lite mindre än tidigare år.
Kram Tulipa
Anonym sa…
Hej dreamhouse & alla ni andra som är inne här!

Jag måste bara få fråga - är det meningen att det ska "snöa" över alla bilder i bloggen eller är det bara jag som ser små vita prickar röra sig över bilderna? :)

Jag har sett det i ett par bloggar nu och måste försäkra mig om att det inte är min dator...
Unknown sa…
Nydelige pakker...jeg holder på å pakke inn selv, så her fikk jeg noen gode ideer.
Klem...Ellen
dreamhouse sa…
emelie; japp det är meningen, det är en iställning man gör. xx
Milla sa…
Hej, i min familj har vi sen flera år haft julklappsbyte, drar en lott och köper en sak för 200 kr till den. Men nu har vi lagt av med det med. Vi köper till barnen enbart, hur lätt det nu är till 17 och 15-åringar... Jag har sen länge även den här känslan med att bara byta pengar. Det är jättefint med paket, men när man ska handla till dem som endera "har allt" eller "inte önskar sig nåt" ja då är det lika bra att fokusera på annat... Men paket är FINA!
me and alice sa…
Här blir det bara klappar till barnen. Men dom paketen är lika roliga att slå in. Även om dom inte uppskattar det lika mycket som vi vuxna...Allra viktigast är nog att vi håller på traditionerna för barnen... Att umgås klä granen mm... Vi vuxna köper gärna något vi behöver till familjen... Förra året blev det en ny dator!!
I år köpte jag en klapp till mig själv också...en odd molly!! *fniss*
Ha det så gott!!!
kram susanne
va fina klapparna blev :)
maria sa…
I år har vi dragit ner massor!

vanligtvis brukar vi ha ett berg av julklappar under granen, som bara är till alla vuxna.

i år blir det bara en eller max två klappar till varje vuxen. Vi har inga barn än och vill ju inte ha en julafton HELT utan klappar, så både vi & våra föräldrar, syskon får önska sig ett par saker.

sen spar vi istället pengarna till en gemensam resa!

Med släkten så lottar vi vem man får köpa en klapp till, och då ska den kosta max 100 kr.

Till släktingars barn så brukar vi ge presenter, men i år blir det inget sånt.

Kan bara konstatera att det är viktigast att ses & umgås, julmaten kostar ju den med!

Men samtidigt så ÄLSKAR jag att ge presenter & slå in alla klappar, så det är med ett visst vemod jag dragit ner på det ;-)
dreamhouse sa…
alla: tack alla för att ni delade med er! alltid kul att höra hur andra upplever det.. ni är bäst.

Populära inlägg